Tarp of luifel?

Hoe maak ik een luifel aan mijn bus? Op Facebook zie ik deze vraag veel voorbij komen.

De wedervraag die ik je dan stel is, wat wil je ermee bereiken?

  • Een luifel kan bescherming bieden voor een felle zon.
  • Kan bescherming bieden tegen regen.
  • Kan zorgen voor een afbakening van je kampeerplaats.
  • Een luifel kan een stukje geborgenheid geven.

En als je weet waarvoor je een luifel wilt hebben, dan moet je je afvragen wanneer ga je hem gebruiken. Gebruik je hem als je gaat picknicken, of gebruik je hem alleen als je op een camping of camperplaats staat?

Hoeveel moeite mag het opzetten kosten en hoeveel bergruimte mag het opslokken? Er zijn verschillende opties op de markt, waarvan ik alleen de simpele benoem:

  • een luifel in een cassette die je aan de zijkant van de bus bevestigd;
  • een luifel in een zak die je aan je bus hangt als je hem nodig hebt;
  • een schuifluifel;
  • een tarp.

De voor en nadelen van de verschillende luifels gaan we hier bespreken.

Cassette luifel en zak luifel

Deze twee nemen we even in 1, ze lijken erg op elkaar. Een cassette luifel bevestig je aan de zijkant van je bus (zie plaatjes). De cassette zit altijd op je bus, waardoor je geen extra bagageruimte nodig hebt voor je luifel. Kies je voor een zak luifel, dan wordt deze tijdens het rijden vaak verwijderd en bewaar je de luifel in de bus.

In de cassette / zak zijn een doek en stokken aanwezig. Je rolt de luifel uit, klapt de stokken naar beneden en klaar is clara. Nu kan je voor de zekerheid de stokken nog met een haring vastprikken in de grond. Er zijn ook systemen waar je de stokken aan de bus bevestigd. Je hebt dan geen zachte ondergrond nodig om de luifel te zekeren.

Cassetteluifel
De cassette
Stokken aan de bus

Nadelen van deze luifels is dat je geen beschutting hebt aan de zijkanten. Mocht je deze wel willen hebben, dan zijn hiervoor losse stukken verkrijgbaar die je aan de luifel bevestigd. Deze stukken passen niet in de cassette en moet je ergens anders opbergen.

Een ander nadeel dat vaak wordt genoemd is het permanent aanwezig zijn van de cassette aan de buitenzijde van de bus, of het moeten opbergen van de zak van de zakluifel in de bus.

Als je de luifel nat inrolt, dan moet je hem later uitrollen om hem te laten drogen. Wanneer je voldoende ruimte onderdak hebt om dit te doen, geeft dat geen problemen, maar een veel gehoorde klacht is dat het laten drogen in het naseizoen van de luifel lastig is.

Groot voordeel van deze luifels is het opzetten en afbreken. Dit gaat makkelijk en snel (2 minuten).

De voorbeelden zijn van internet gehaald, wij hebben zelf geen cassette of zak luifel.

Schuifluifel

Een schuifluifel is een simpeler en goedkopere oplossing. Aan je bus bevestig je een rail waar je de pees van de luifel door kan trekken.

Bij een T3, panelvan of poptop, kan je een koppelstrip op de regengoot maken. Hiervoor heb je een föhn en wat geduld nodig. Heb je een T3 hoogdak en is de regengoot niet meer aanwezig, dan zul je een tentrail moeten bevestigen.

Bij een T5 kan je gebruik maken van een branderup of reimo multirail als je het sjiek wilt doen. Deze dienen dan ook direct als regengoot. Je kan natuurlijk ook een tentrail bevestigen.

Tentrail
Koppelstrip

Voor het opzetten van de luifel heb je tentstokken, scheerlijnen en haringen nodig. Het opzetten van de luifel kost iets meer tijd, maar een beetje doorgewinterde kampeerder is nog geen 10 minuten nodig.

Bij een schuifluifel kan je kiezen voor verschillende opstellingen. Een zijkant kan je dicht maken zodat er geen wind onder de luifel komt, je kan ook het geheel omhoog zetten zodat je een extra groot schaduwvlak hebt.

Bescherming tegen de zon
Beschutting voor de wind
Luifel aan Turbo <3

De luifel en benodigdheden moeten ergens een plekje krijgen en gaan dus af van de hoeveelheid bagageruimte die je hebt. De luifel kan onder het matras opgeborgen worden. Als de luifel nat is, kan je hem in huis of de schuur drogen.

Een schuifluifel mag vaak alleen op campings gebruikt worden. Voor een cassette luifel of zak luifel wil nog wel eens een uitzondering gemaakt worden.
Bij het tijdelijk verlaten van de kampeerplek, leggen wij de luifel op de grond vast met een paar haringen, zodat duidelijk is dat het onze plek is. Bij vies weer of vieze ondergrond is dit natuurlijk geen optie.

Tarp

De afgelopen vakanties hebben wij ontdekt dat een tarp veel meer mogelijkheden heeft dan je zou verwachten. Een tarp is een stuk tentdoek waar je op vrij veel opties mee hebt. Je kan de tarp tussen bomen spannen. Met behulp van tentstokken los opzetten. Of vastmaken aan je bus.

Voor het gebruik van een tarp heb je wel wat meer hulpmiddelen nodig. Heb je bij een schuifluifel 3 tentstokken nodig, bij een grote tarp is het handig om er 5 te hebben. Bij een kleine tarp zal 3 volstaan.

Voor bevestiging aan de bus gebruiken wij karabijnhaken. Deze klikken we vast onder de dakrand, aan de scharnieren van het dak. Hierdoor ontstaat er een waterdichte verbinding, het doek zit immers onder de dakrand.

Hoe de tarp staat is sterk afhankelijk van het weer en van de locatie. Onderstaande foto’s geven een indruk. Een tarp kan je zo neerzetten dat bij het verlaten van je kampeerplek, de tarp kan blijven hangen/staan. Hierdoor loop je niet het risico dat je plek bezet is als je terug komt.

Gemiddeld kost het uitdenken van het plan ons 10 minuten, het opzetten van de tarp 5. Het is wel kamperen voor gevorderden.

Tarp vast aan de bomen
Labin
Tarp los, met spanband een knik gemaakt, achterzijde vast aan grond
Vast met karabijnhaken, scheerlijn tussen stokken voor ‘nok’
Karabijnhaken los klaar om te gaan rijden

De tarp hebben wij gekocht nadat Turbo in restauratie is gegaan. Daarom zijn er jammergenoeg geen voorbeelden met Turbo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.