This is Afrika man!!!!

Na 30 minuten wachten ben ik eindelijk ingelogd op de website. Relax this is Afrika man!!!! Naast ons zit een Britse dame die al maanden probeert een e-mail naar huis te sturen, maar ze had nog nooit zoveel geduld gehad om in te loggen….

Even kort wat we allemaal hebben gedaan:
Op zaterdag zijn vertrokken uit Wijster met het doel halverwege Frankrijk te komen. Ja….. dat was het plan. Bij Nieuwegein kwam een Audi A8, cabrio ons voorbij en deze liet een steen op onze voorruit achter. Een ster tot gevolg die er erg slecht uitzag. CarGlass gebeld en we konden direct terecht in de vestiging Nieuwegein. Uiteindelijk zijn we maar tot even voorbij Lille gekomen…

Zondag flink ons best gedaan, en gekomen tot Valcabrere (F). Maandagavond om 23.00 bij de boot in Almeria. Enkele passages uit ons dagboek:

IMG_1931“De haven was zo gevonden, even informeren waar we mogen/moeten overnachten en klaar. We hebben een mooi plekje gevonden tussen de overbeladen autoos (sorry toetsenbord is Arabisch kan niet alle toetsen vinden) en Mercedes-bussen. Wederom heerlijk geslapen. Andere overnachters sliepen op de grond naast de auto, omdat in de auto geen plek was, helemaal volgestapeld.”

Op dinsdag hebben we de overtocht van Almeria naar Nador gemaakt. In plaats van 4 uur deed de boot er 6 uur over, maar we zijn veilig aan de overkant gekomen. Op de boot hebben we een Duits stel ontmoet met een T2 bus en een Duitse Marokkaan met een T3. De T3-man heeft ons geholpen door de douane en politie te komen, toch wel handig iemand die Arabisch spreekt bij je. Uiteindelijk heeft het nog tot 18.15 geduurt voordat we onderweg waren en de T3-man heeft ons en het T2 busje naar Saida gebracht naar een camping.

Woensdag, eerst een hele tour om in Saida een tankstation te vinden. Uiteindelijk reden we er zowat voorbij. Het waren alleen twee pompen op een overvolle stoep….

Een mooie trip door het rifgebergte die uiteindelijk is geëindigd in Debdou, bij een hippieachtig restaurant met hotel mochten we op de parkeerplaats overnachten. De hele trip geen enkele toeristen tegengekomen. We vragen ons af hoe het hotel kan overleven, misschien door de flyers die we meegekregen hebben, alleen ben ik de naam alweer vergeten……..

Donderdag zijn we van Debdou naar Midelt gereden. Pas bij Missour kwamen we de eerste toeristen weer tegen. Stukje dagboek:

“Heerlijke koffie gedronken, alleen was het lastig een 2e bakkie te scoren. “Encore” is het toverwoord. Het Frans begint ons weer te dagen, soms komen er zomaar volledige zinnen over onze lippen:
Ou est la toilette?
Nous cherche une place de la nuit.
Un cafe noir sil vous plait.
Zoals je hoort kunnen we prima voor onze eerste levensbehoeften zorgen.”

De volgende overnachting hebben we bij Erg Chebbi gehad bij Kashba Mohayut.com (ofzo). De track waarover we gekomen waren, (deels een opgedroogde rivier (Oued)) is op zaterdagochtend getransformeerd naar een rivier. De witte bakken kunnen niet vertrekken. Wij wel, en we hebben even een rondje gemaakt door het dorp Merzouga en de duinen. Na een uurtje rijden we vast in een lemen rivierbedding. No worries, binnen 30 seconden zijn er 6 kinderhandjes om ons uit te graven…..
Terug in de Kashba wordt ons hoopvol gevraagd of vertrek mogelijk is. Nee!!! witte bakken komen er niet door.

Gisteren op de markt van Rissani inkopen gedaan. Niet zo een leuke markt maar wel alles te krijgen. Veel runners die je in een winkeltje proberen te krijgen. Veel vrouwen die Anja kwaad aankijken omdat ze zonder hoofddoek loopt en niet achter haar man!
Halverwege de dag de asfaltweg af en over de piste naar Zagora. Dat ging……maar net.
Na een uurtje rijden in het donker komen we een man tegen zonder diesel. We hadden geen extra diesel bij ons en omdat we dachten dat het misschien een truc kon zijn hebben we beleefd afscheid genomen. Even later zien we de lichtjes van de stad. We hebben het gehaald! Onze eerste piste. Het rijden in het donker was zo leuk en zo spannend dat we gewoon rustig door zijn gegaan. Arne ontpopt zich tot een excellente off-road rijder en Anja kan behoorlijk navigeren.

p.s. Al lopend naar het internetcafe komen we de vrienden in de Duitse T2 tegen. Vanavond gaan we BBQ-en.

Zoals jullie merken vermaken wij ons opperbest.